REGINTIEMS

Knygos reginčiųjų ir Brailio raštu, tai priemonės, keičiančios reginčius vaikus!

Leidyklos „Verslas ar Menas“ iniciatyva buvo atliktas tyrimas, kuris parodė, kaip knygos reginčiųjų ir Brailio raštu padeda keisti vaikų požiūrį į negalią turinčius žmones. Nuo 2015 metų vedama edukacinė programa vaikams, kurią išklausė apie 3000 vaikų iš skirtingų Lietuvos miestų ir miestelių. Programoje knygos yra kaip pagrindinė žaidimo priemonė, leidžianti vaikams patirti įvairius pojučius bei skatinanti kalbėti apie skirtingus žmones.

Plačiau:

2015 metais apklausoje dalyvavo 130 pradinių klasių moksleivių, kuriems buvo užduoti tie patys klausimai prieš edukacinę programą ir po jos. Rezultatai parodė, kad:

  1. Atsakant į klausimą „Ar neregys gali būti laimingas?“ – prieš programą 84 proc. apklaustųjų manė, kad neregys yra nelaimingas žmogus, o po jos – šis skaičius sumažėjo iki 26 proc.
  2. Atsakant į klausimą „Ar vaikai žinotų, kaip elgtis sutikus neregį?“ – prieš programą tik 9 proc. atsakė žinantys, kaip reiktų elgtis, o išklausius ją – jau 83 proc. vaikų patvirtino žinantys, kaip elgtųsi.
  3. Iki edukacinės programos 41 proc. vaikų buvo lietę Brailio raštą, o jos metu tokią galimybę turėjo visi.

2017 m. edukacinėje programoje, pristatant interaktyvias knygas reginčiųjų ir Brailio raštu, apklausoje dalyvavo 40 vaikų (9-11 m.). Prieš edukacinę programą 32 vaikai teigė, kad neregys yra nelaimingas žmogus, o po – tik 11 vaikų teigė, kad neregys yra nelaimingas. Viena mergaitė atsistojusi pasakė, kad neregys yra toks pat, kaip ir visi: jis gali juoktis, kurti, šokti, dainuoti ir siekti savo svajonių, tik jam yra sunkiau, todėl esantys šalia turėtų padėti.

Šis tyrimas parodė, kad inovatyvios skaitymo priemonės, t. y. knygos reginčiųjų ir Brailio raštu bei kūrybinės edukacinės programos, sprendžia atskirties mažinimo problemą, keičia vaikų požiūrį į negalią turinčius žmones, ugdo empatiją ir toleranciją, kuria išliekamąją socialinę vertę.

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

Mokyklose, bibliotekose ir kitose kultūros, švietimo, verslo įstaigose.

„Verslas ar Menas“ veda užsiėmimus vaikams ir jaunimui. Ddidelę reikšmę teikia edukacinėms programoms vaikams ir jaunimui, kurios padeda lavinti skirtingus pojūčius: lytėjimą, klausą ir regą. Šiais užsiėmimais siekiama supažindinti reginčiuosius Lietuvos vaikus su regėjimo negalią turinčiais žmonėmis ir jiems skirta literatūra. Didžioji dalis vaikų niekada gyvenime nėra bendravę su neregiu ar net nėra jo matę jo gatvėje, todėl susidūrę jaučia baimę ir norą šalintis. Siekiant spręsti šią aktualią problemą, žaidimo forma vaikai įtraukiami į skaitymo procesą užrištomis akimis ir tik lytint bei klausant bando įvykdyti suformuotas užduotis. Susipažinę su Brailio raštu ir mėgindami suvokti iškiliąsias iliustracijas taip, kaip tai daro neregiai, dalyviai susipažįsta su akimis nematomu pasauliu, o tai natūraliai vysto vaiko gebėjimą užjausti, toleruoti, gerbti ir priimti kitokius žmones. Empatijos skatinimas, mokymas įsijausti į kito žmogaus vaidmenį – neabejotinai vienas veiksmingiausių metodų, padedančių išugdyti vaiko moralines vertybes. Svarbu pažymėti, jog tokio pobūdžio užsiėmimai ne tik ugdo socialines kompetencijas, tobulina mąstymo, improvizavimo, kūrybiškumo įgūdžius, plėtoja komunikavimo gimtąja kalba kompetencijas, bet ir lavina dalyvių smulkiąją motoriką, jutiminę sistemą.

Per 2016 ir 2017 metus pravedėme 23 edukacines programas, kurias išklausė 715 vaikų ir 81 meno, kultūros ir švietimo darbuotojai. Ne tik organizacijos leidiniai reginčiųjų ir Brailio raštu, bet ir kultūros edukaciniai projektai ir veiklos yra orientuotos į pamatuojamą poveikį.

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

Instrukcija padeda skaitytojams naudotis knyga ir šia žaidimo forma, tėvams ir pedagogams bendraujant su vaikais, ugdyti dorovinius jausmus ir vertybines nuostatas.

Vaikų ugdymas prasideda šeimoje, todėl svarbu suaugusiems atrasti laiko bendravimui ir gebėti skirti pakankamai dėmesio ne tik mažamečių žinioms, bet ir jų vertybiniam pasaulio supratimo vystymui.

Tėvams ir pedagogams reikia pasistengti, kad vaiko sieloje įsitvirtintų doroviniai jausmai, vertybinės nuostatos, kurios taptų gyvenimo prioritetu ir dalimi. Ši knyga – tai priemonė, padedanti vaikams pažinti kitokį pasaulį, keičianti požiūrį į žmones su negalia, skatinanti empatiją, ugdanti jauno žmogaus vertybes – gerumą, toleranciją, supratingumą.

Bendraudami su vaikais žaidimo forma, liesdami iliustracijas ir Brailio raštą, galite susipažinti su akimis nematomu pasauliu ir pajausti, kaip supranta aplinką neregiai.

Knyga skirta ne tik regintiems vaikams, ji atspausdinta ir Brailio raštu, kad regos negalią turintys žmonės jaustųsi lygiaverčiais skaitytojais. Neregintys vaikai kartu su savo tėvais, seneliais ar artimaisiais gali skaityti pasakas, taip, kaip tai daro regintys.

KAIP NAUDOTIS KNYGA?

  • SUPAŽINDINIMAS SU KITAIP MATANČIŲ ŽMONIŲ GYVENIMU. Papasakokite vaikui apie tai, kad pasaulyje yra skirtingų žmonių – vieni negirdi, kiti negali vaikščioti ar kitaip mąsto… Yra žmonių, kurie nemato akimis – tai neregiai, tačiau jie taip pat gyvena pilnavertį gyvenimą, tik aplinką suvokia ne rega, o kitais pojūčiais: lytėjimu, klausa, skoniu, uosle. Leiskite vaikui suprasti, kad kiekvienas žmogus yra skirtingas ir būtent dėl to jis  – ypatingas.
  • PATIRTIS BEI LYTĖJIMO POJŪČIO LAVINIMAS. Supažindinkite vaikus su Brailio abėcėle. Papasakokite apie neregių rašto atsiradimo istoriją ir apie regos negalią turinčių žmonių išskirtinę savybę – jie gali skaityti tamsoje. Pažaiskite žaidimą, kuris ne tik lavins vaiko smulkiąją motoriką bei lytėjimo pojūtį, bet ir leis suprasti, kaip iliustracijas mato neregiai.
  • VAIKO VERTYBIŲ UGDYMAS. Po žaidimo paklauskite vaiko, ar jam buvo lengva per lytėjimą suvokti knygos iliustracijas. Padiskutuokite apie neregių žmonių gyvenimą, koks jis. Ar lengva gyventi neregiui? Papasakokite vaikui apie vertybes, kurias norite jame išugdyti, bei pasiūlykite sugalvoti ir per tam tikrą laiką atlikti vieną gerą darbą, kuriuo jis kam nors padėtų ar praskaidrintų dieną.

ŽAIDIMAS:

Žaidimo tikslas – užrištomis akimis, lytėjimo būdu atspėti knygoje esančius paveikslėlius. Prieš pradėdamas žaisti žaidimą žaidėjas turėtų būti akimis nematęs knygoje esančių iliustracijų.

  1. Užriškite akis ir atverskite knygoje esantį paveikslėlį, kuris yra vienoje atvarto pusėje. Abiem rankomis, pirštų galiukais, „apžiūrėkite“ reljefinio paveikslėlio dydį bei formą.
  2. Padėkite žaidėjui garsiai išsakyti visas mintis, kurios yra jo galvoje. Tai atvers jo vaizduotę bei lavins kūrybiškumą. Pradžioje tegul pabando atsakyti į klausimą: „Kas čia galėtų būti pavaizduota?“ Priminkite, kad neteisingų atsakymų šiame žaidime nebūna.
  3. Jeigu žaidėjas paveikslėlio nesupranta, užduokite kitą klausimą: „Ar tai gyvas, ar negyvas daiktas?“ Knygoje yra pavaizduoti paukščiai, todėl žaidėjui galima padėti (pasufleruoti), kad tai yra gyvūnas. Jeigu gyvūnas, vadinasi, turi kojas ir galvą, būtent tai jis turėtų atrasti pirštais.
  4. Išsiaiškinkite, kiek šis gyvūnas turi kojų, ar jos trumpos, ar ilgos? Kur yra galva, koks kaklas – ilgas ar trumpas? Ar gyvūnas turi ausis, o gal snapą – kokio jis dydžio? Visi šie klausimai padės pasiekti žaidimo tikslą.
  5. Kai žaidėjas atspėja iliustraciją, leiskite jam pamatyti ją akimis. Ar sudėtinga buvo atspėti, kas čia yra pavaizduota?
  6. Šį žaidimą galite žaisti su visomis iliustracijomis – jos visos testuotos neregių ekspertų ir lengvai suprantamos lytint.

Sėkmės ir gerų emocijų!

Close Cart